Par projektu " Atmiņu pārnese starp paaudzēm: naratīvā perspektīva"
Latvijas Zinātnes padomes projekts "Atmiņu pārnese starp paaudzēm: naratīvā perspektīva" / "Narrative perspectives on intergenerational transmission of memory"/ (lzp-2018/1-0458 ) tiek īstenots Latvijas Universitātes Filozofijas un socoloģijas institūta Mutvārdu vēstures nodaļā.
Pamats
Dzīvesstāsts ir katram, bet ne katrs to izstāsta. Mutvārdu vēstures
pētnieki ieņem vidutāju lomu starp zinātniekiem un sabiedrību, pētot, kā cilvēki
uztver un izstāsta savu dzīvi, iekļaujot to zinātniskā kopskatā.
Mutvārdu vēstures un dzīvesstāstu pētījums darbojas sociālo zinātņu
jomā, izmantojot kvalitatīvās pētniecības metodes. Atmiņu teksta un stāsta analīze
attīsta starpdisciplināru pieeju, kas sakņojas folkloristikas, etnoloģijas un
antropoloģijas, kā arī psiholoģijas, lingvistikas, ētikas un estētikas
metodoloģijā. Mutvārdu vēsture ir Latvijā jauns pētniecības virziens, kas
saistīts ar pastiprinātu vērību izmaiņām sabiedrībā, vērtību un cilvēku
pašapzināšanās nosacījumiem, savstarpējām saitēm un attiecībām starp dažādām
pieredzes un sociālajām grupām. Sekojot mutvārdu vēstures un biogrāfiju
pētnieku atziņām pasaulē, kas aizvien pieaug, kopš pagājušā gadsimta otās
puses, mutvārdu vēstures pētnieki LU Filozofijas un socioloģijas institūtā
veido savu pieeju, balstoties dzīvesstāstu intervijās, kas apkopotas Nacionālā
mutvārdu vēstures krājumā.
Krājums ir ievērojams Eiropas mērogā – ar vairāk nekā 4500 mutvārdu
liecībām. kur skaņu ierakstu apkopojums sniedz plašu pārskatu par Latvijas
iedzīvotāju pieredzi 20 – 21. gadsimtā. Pats krājums apliecina pētnieku ciešo
saikni un sadarbību ar sabiedrību, jo top, pateicoties cilvēku atsaucībai,
brīvprātīgai līdzdalībai, sniedzot savas personīgās atmiņas pētniekiem
saglabāšanai. Tādā veidā, krājoties atmiņām par paaudžu pieredzes pārnesi,
stāstītāji pakāpeniski kļūst aizvien jaunāki, un krājumā ienāk jau 21. gadsimtā
dzimušo jauniešu dzīvesstāsti.
Kā aizvien, pētnieki met tiltu – meklē sarunas biedrus un talciniekus,
apmācot dzīvesstāstu intervēšanā jauniešus: skolniekus, studentus.
Kā aizvien, Nacionālā mutvārdu vēstures krājums tiek veidots ar
sabiedrības atbalstu. Tam nolūkam zinātniskā institūta pētnieki dibinājuši
nevalstisko organizāciju – Latvijas mutvārdu vēstures pētnieku asociācijā
“Dzīvesstāsts”, kurā iesaistās ikviens, kas vēlas piedalīties šai nebeidzamajā
izziņas ceļā, skaidrojot līdzcilvēku dzīves gājumu, uzskatus, attieksmes un
vērtības.
Zinātniskā pētījuma
mērķi un uzdevumi
Pieteiktais
pētījums orientēts uz starppaaudžu atmiņu pārnesi ar mērķi:
·
noteikt paaudzes atmiņas saikni
ar vēsturisko notikumu pieredzi, kolektīvo atmiņu, kā arī kopējo vērtību
sistēmu ;
·
analizēt, sistematizēt un zinātniski aprakstīt tādas pētnieciskās tēmas,
kā: paaudzes pašapziņa, vērtības un piederības izjūta; paaudzes rīcībspēja un
dzīves stratēģijas dramatisku notikumu iespaidā; paaudzes atmiņu kultūra, kā
arī stāstu migrācija starp paaudzēm vienas ģimenes, kopienas vai laika biedru
grupas atmiņu repertuārā.
Mērķi:
·
Skaidrot, kā vēsturiski pārrāvumi, lūzumi valsts dzīvē iezīmē paaudzes
identitāti atmiņu stāstos;
·
Noteikt, kādas vēl pazīmes bez dzimšanas laika un vēsturiskās pieredzes
liek cilvēkam apzināties savu piederību
noteiktai paaudzei.
·
Izpētīt, kā iepriekšējo paaudžu
pieredze tiek transformēta atbilstoši laikabiedru kolektīvās atmiņas ietekmei, kā
pārvietojoties no paaudzes uz paaudzi, atmiņu stāsti kolektīvajā atmiņā
abstrahējas, iegūst mītisku formu;
·
Raksturot kolektīvās atmiņas
ietekmi uz paaudzes rīcību, uzvedību,
reakciju kritiskās situācijās, kā atmiņu pārnesē starp paaudzēm
iezīmējas gan etniskās atšķirības, gan līdzības vienotā valsts telpā.
Pētījuma priekšmets
Paaudze nav
tikai vienā laikā dzimušu cilvēku kopa, tā ir laikabiedru piederības sajūta,
kas balstās uz kādu kopīgi veidojušos pieredzi. Sociālās struktūras analīzē
paaudžu jēdziens bieži tiek pieminēts līdzās citām sociālām kategorijām
(dzimums, etniskā piederība u.c.). Socioloģiskajos pētījumos, īpaši tajos, kas
balstās uz sabiedriskās domas aptaujām, paaudzes jēdziens tiek saistīts ar
vecuma grupām. Tas gan vēl neatbild uz jautājumu – kā paaudzes izdalīt un kas
konkrētām paaudzēm ir specifisks. Latvijas universitātes pētnieces I.Koroļevas
vadībā ir labi attīstīta jaunatnes izpēte (uzskati, līdzdalība, atkarības), tai
skaitā regulāri ir noticis arī unikāls longitudinālais pētījums (kopš 1983.g.),
kā arī pētījumi par sabiedrības novecošanos (senioru statuss, aprūpe,
eidžisms). Viskonsekventāk paaudzes salīdzinātas profesiju prestiža un izvēles
mērījumos, analizējot datus par jauniešiem padomju laikā un mūsdienās. Paaudzēm
kā vecuma grupām savus pētījumus ir veltījis LU Demogrāfijas centrs (beidza
pastāvēt 2013.g.), kas reģistrēja populācijas sastāva un struktūras izmaiņas,
pētot tendences šajā jomā. Taču dziļāka paaudžu konceptualizācija nav notikusi.
Ar to pēdējā laikā ir sākuši nodarboties personāla vadības un mārketinga
speciālisti. Parasti tiek izmantots Eiropā vai ASV izveidotais dalījums (sākot
no „Zudušās” līdz X, Y un Mileniuma paaudzēm).
Kā galvenā metode ir aptauja ar
iepriekš definētiem spriedumiem, kas raksturo respondentu attieksmes. Tiek
mērīti tādi parametri kā konservatīvisms vai elastība, risks, mācīšanās modeļi,
komanda vai neatkarība, nosliece uz procesu, rezultātiem vai panākumiem, darba
ētika, lojalitāte un tamlīdzīgi. Paaudžu problēma tiek aktualizēta valdības
pasūtītos pētījumos par jaunatnes piesaisti un integrēšanu valsts pārvaldē. Patērētāju
segmentu analīzē ir parādījušies Latvijas situācijai adaptēti paaudžu dalījumi
(Izdzīvotāji, Pārmaiņu bērni u.c.). Taču, koncentrējoties šajos pētījumos uz
mediju vai tehnoloģiju lietojumu, maz ir teorētiski pamatotu ieskatu paaudžu
sabiedriskajā nozīmībā un paaudžu mijiedarbības izpratnē.
Īpaši ir jāatzīmē paaudžu pieminēšana komunikācijas zinātnieku
pētījumos projektā “Latvijas sociālā atmiņa un identitāte”. Atmiņa šajos
pētījumos tiek tverta kā publiska reprezentācija, kas tiek komunicēta vēstures
interpretācijās, piemiņas pasākumos, monumentos, grāmatās un filmās. Uzsvars
tiek likts uz „traumatiskiem nospiedumiem Latvijas iedzīvotāju identitātē”. Lai
gan paaudžu jēdzienu pētnieki izmanto, šis sociālā kategorija tiek pieņemta kā
dotums un to lieto normatīvisma nozīmē (t.i. vecākiem vai citiem aģentiem
pieredze jānodod laikabiedriem un jāsaglabā pēctečiem). Kā paaudzes veidojas,
pašidentificējas un kāda ir visu paaudžu atmiņu nozīme te netiek apskatīts. Bet
tiek apskatīta ģimenes loma vēstures komunicēšanā, aptaujājot skolēnu vecākus
un analizējot lokālos laikrakstus un reģistrējot piemiņas vietas. Tas ir
būtisks novērojums, ka ir nepieciešami publiski resursi un institucionalizētas
prakses pilnvērtīgai kolektīvai atmiņai.
Tiek akcentēta vecākā paaudze kā vadošā kohorta socializācijas procesā,
taču neskaidrs paliek jautājums par atmiņas un naratīvu attecībām. Subjektīvais
cilvēku dzīves pasaules aspekts arī ir ne mazāk svarīgs. Lai izvairītos no
paaudžu identificēšanas tikai ar vecuma vai statusa grupām, ir uzmanīgi
jānoskaidro personisko atmiņu nozīme paaudzes pašapziņā un jālūko izsekot
naratīvu veidošanās starp cilvēkiem ar atšķirīgu pieredzi. Dzīves stāsts ir
viens no veidiem, kas ļauj visciešāk pietuvoties nozīmju un jēgu pasaulei, ko
cilvēks pasniedz caur saviem naratīviem saskaņā ar gūto pieredzi.... [un tālāk
jau aiziet metodoloģija, cik saprotu]
Projekta nepieciešamība,
oriģinalitāte, novitāte
Sabiedrības daļa, kas uzaugusi bez padomju laika pieredzes, daudzos
gadījumos ir atkarīga no tā laika
priekšstatiem, paradumiem,
rutīnas. Atmiņu avoti, kas tiek vērtēti vairāku paaudžu diapazonā, spēj atspēkot
aizspriedumus, atklāt manipulācijas un pavērt jaunu perspektīvu, kā
starpetniskās attiecībās, tā attieksmē pret valsts iedzīvotāju emigrāciju un
remigrāciju un galvenais sniegt ētiski pamatojumu attieksmē pret pagātnes
vērtējumu, tai skaitā ieteikumus izglītības saturam
Atskats uz kraso valsts vēstures pārmaiņu atainojumu atmiņās pievērš
pētnieku uzmanību atmiņu pārnesai no paaudzes uz paaudzi. Mainoties videi un
laikmetam, pārveidojas pagātnes notikumu atspoguļojums. Laikā attālinoties,
stāsti abstrahējas, mainās formā un saturā, iekļaujas bērnu un mazbērnu
kolektīvajā atmiņā. Pētījums ļaus izprast atmiņu saikni starp paaudzēm, kas
dziļāk pamato tagadnes rīcības motivāciju.
Latvijā līdz šim paaudžu atšķirības to atmiņu kontekstā nav definētas.
Proti, vai un kā dramatiski notikumi (karš, trimda, valsts varas maiņa) ne
tikai ietekmē paaudzes pašapziņu, vērtību sistēmu un atmiņu naratīvās konstrukcijas,
bet arī, kā tās var kļūt par starppaaudžu nesaskaņu, konfliktu cēloni (it īpaši
trimdas gadījumā). Pētījums nepieciešams, lai varētu izstrādāt zināšanās
balstītus priekšlikumus starppaaudžu dialoga sekmēšanai. Atmiņu pētniecība,
uzklausot daudzveidīgas pieredzes un viedokļus, dažāda dzimuma un etniskās
piederības cilvēkus vairākās paaudzēs, paplašina sabiedrisko redzesloku, stiprina
demokrātiskās vērtības.
Akadēmiska dažādu paaudžu izpēte sākotnēji nacionālā un vēlāk
starptautiskā līmenī var būtiski papildināt Eiropas izpratni par paaudžu
savstarpējo ietekmi un nozīmi; veicināt sapratni un toleranci, kā arī vairot
sabiedrības zināšanas par vecāko paaudžu vērtību sistēmu un to atmiņu pārnesi.
Komentāri
Ierakstīt komentāru